Zdrowe odżywianie – sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy zdrowia. Istotne jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia chorób takich jak otyłość, nowotwory, choroby serca. Zdrowa dieta polega na przyjmowaniu odpowiednich ilości niezbędnych składników odżywczych i wody. Składniki pokarmowe mogą być dostarczane w postaci różnych produktów, dlatego wiele sposobów odżywiania i diet może być uznane za zdrowe.

Zasady prawidłowego żywienia, według polskiego Instytutu Żywności i Żywienia:

Spożywać posiłki regularnie (4-5 posiłków co 3-4 godziny).
Spożywać warzywa i owoce jak najczęściej, około połowy tego, co się je. Należy spożywać je w proporcji ¾ warzyw na ¼ owoców.
Spożywać produkty zbożowe, szczególnie pełnoziarniste.
Codziennie wypijać przynajmniej dwie duże szklanki mleka, jogurtu lub kefiru, co częściowo można zastąpić serem.
Ograniczyć spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów. Zastąpić mięso rybami, warzywami strączkowymi i jajami.
Ograniczyć spożycie tłuszczu zwierzęcego, zastąpić go olejami roślinnymi.
Unikać spożywania cukru i słodyczy, zastąpić je owocami i orzechami.
Unikać dosalania potraw i produktów o dużej zawartości soli. Zastąpić sól ziołami.
Wypijać przynajmniej 1,5 l wody dziennie.
Unikać alkoholu.